شاکله فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی قم ترمیم شد
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۷۰۵۷
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت الاسلام حسن خیری در جلسه شورای استانی که با محوریت گسترش امور آموزشی پزشکی و عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم از ظرفیتهای چشمگیری برخوردار است که می تواند در زمینههای متعدد توسعه پیدا کند. لذا در گام نخست ترمیم شاکله فعالیتها در این واحد دانشگاهی با هدف استفاده از تمامی ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی قم انجام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم احیای ظرفیتها با مدیریت فعالیتها در این واحد دانشگاهی را مهم دانست و تاکید کرد: به منظور استقلال کامل دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم لازم است این واحد دانشگاهی بیمارستان مستقل داشته باشد.
وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که مجتمع سما در استان قم احیا شود لذا زمینه برای ایجاد یک مجتمع آبرومند سما در استان قم محیا است.
حجتالاسلام خیری از راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی قم خبرداد و افزود: نظر به اینکه استان قم از لحاظ گیاهان دارویی از استانهای نمونه محسوب میشود لذا امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی قم راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم گفت: امیدواریم دانشگاه علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند برای تحقق اسلامی شدن و حکمی سازی علوم انسانی و هنر گامهای موثری بردارد.
حجت الاسلام خیری تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان قم می تواند به اهداف معاونت علوم انسانی و هنر با محوریت اسلامی شدن و حکمی سازی علوم انسانی و هنر جامه عمل بپوشاند.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم با راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی می تواند به یک واحد خاص نخبه پرور تبدیل شود که گزینش و اساتید آن نیز خاص باشد و می تواند گامهای موثری در مباحث توانمند سازی اساتید و دانشجویان در بین واحدهای دانشگاهی سراسر کشور بردارد.
انتهای پیام/
حبیبه رحیمیان کد خبر: 1081514 برچسبها حسن خیری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تحول در علوم انسانی توانمندسازی دانشجویانمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی حسن خیری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تحول در علوم انسانی توانمندسازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم علوم انسانی و هنر گیاهان دارویی استان قم راه اندازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051